Orangeri och is prinssesa....


 




God kväll!!
Många bollar i luften,  det kan man säga. Just nu håller jag på med tre trädgårds ritningar, förbereder rekvisita inför en fotografering som vi kallar "is prinsessa". Så  med ljus och lyckta söker jag en vit ballerina klänning helst vuxenstorlek. Är det någon som har och vill hyra/låna ut. Maila mig gärna info@petrahallberg.se 
Jag planerar även köksträdgårdar, så hos mig finns det bara trädgård i tankarna allt från morot till stora uterum. 
 I mellan måste jag även tänka lite på min egen dröm.  Orangeri.... Där oliv, citron och lager träden får vara på vintern och ha det gott och även jag.
Här kommer lite bilder som får en att hålla drömmarna vid liv.
 

 Ordet orangeri kommer i från franska ordet "apelsin" orange.  Orangeri är ett uppvärmt växthus där man förvarar växter som inte klarar vårt klimat ex. apelsinträd.


 Det är allas trädgårdsvänners dröm att ha ett eget orangeri. Jag började på riktigt drömma om det i somras  när jag var hos Tage Anderssen, Här är hans praktfulla, underbara orangeri.
   








 

 Vi får väl se  vad det kan bli för något.... det var ju just bara ett hönshus som skulle byggas i vår så jag får nog drömma något år till, nästa vecka blir det tuppar och sånt på bloggen...Kramar Petra

2 kommentarer:

  1. Hej Petra! Det är verkligen en inspirerande blogg du har. Även om jag inte har en egen trädgård numera, så kan jag ju hjälpa andra om så skulle behövas, och drömma, ja, det kan jag ju göra ändå :-) Ha det gott! Kram Irma

    SvaraRadera
  2. Denna tid på året måsta man drömma... Har du det gott????kram Petra

    SvaraRadera