Blommande Perenner

Hej alla trädgårdsvänner!!
Nu är våren här, så det är hög tid att fixa trädgården. Till helgen skall jag gräva köksland, och köpa perenner. Här skriver jag lite om mina inköp.
Iris, är en av dom och även ett av mina favorit namn, får jag en dotter till så skall hon heta Iris.
Det är ju även en otrolig vacker blomma med blomtid i Maj till Juni.
Vita iris i en glasvas, skall pryda mitt hem i sommar. Så mina perenner skall gå att använda som snittblomma. 


Röd solhatt (echinacea purpurea) är en av höstens vackraste blommor.  Den blir ca 1 meter hög och blommar från agusti ända till frosten kommer. Finns även i vitt. Den är super bra som snittblomma.

Vit Löjtnanshjärtan Dicentra spectabillis alba    
Står den i halvskuggit läge är den Kung istället för Löjtnant. En av mina absolut favoriter att ta in, och ha  i en vas på bordet. Den blommar i Maj till Juni och är väldigt lättskött. Perfekta blomman för nybörjare.



Stepplilja (eremurus). Är en ståtlig blomma som blir ungefär 1.5 meter hög. Den blommar hela sensommaren. Och tar verkligen för sig. Ett gäng sådana i en hög vas blir superläckert, och blomman står sig länge som snitt. Så det var en självklarhet på inköpslistan.



Nu har jag höga och låga, tidigtblommande och senblommande perenner. Så efter helgen är alla planterande i en rabatt, det kommer att bli riktigt snyggt.
Och inne kommer jag få njuta av dessa blommor många gånger..  Kram Petra 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar